Site Network: Personal | My Community | Purpose | Shabname

 

روز نوشتهای یک اتئیست تبعیدی در مورد :جامعه، نقد دین ، اسطوره ، روزانه ها، خبر، تاریخ



دولت سکولار یا کشور سکولار (Secular state)

دولتی است که نه باورهای مذهبی را پشتیبانی می‌کند و نه با آنها مخالفت می‌کند. یک دولت سکولار با تمامی شهروندان فارغ از دینداری یا بی دینشان، یکسان رفتار می‌کند. در بیشتر حالات چنین دولتی دین رسمی یا چیز مشابهی ندارد.(۱
)نکته: بنا به تعریف بالا حتی کشورهای کمونیستی سابق که بی دینی را از سوی دولت به اجبار به مردم تحمیل می کردند، در تعریف کشور سکولار نمی گنجند. کشورهای هند، امریکا و تایلند نمونه ای از کشورهای سکولار با اکثریت دیندار می باشند.
سکولاریسم معمولاً در پرتو عصر روشنگری در اروپا مطرح می‌شود که تاثیر اصلی را بر جوامع غربی داشته‌است. حال یا بر پایه آغاز استقرار دولت صورت می پذیرد (مانند: امریکا و هند که از بدو تاسیس سکولار بودند) یا برپایه سکولاریزه شدن دولت (مانند: فرانسه، نپال). جدایی دین از سیاست در آمریکا و لائیسیته در فرانسه به طور گسترده‌ای بر پایه سکولاریسم رخ داده‌است. دولت سکولار برپایه دفاع از آزادی ادیان که هدف سکولاریسم است بنا شده‌است. از دیگر ویژگی‌های این دولت عدم دخالت دین در سیاست و قانون است. قانون همگی شهروندان را به طور یکسان بدون دخالت دین، تحت پوشش قرار می‌دهد. و از این لحاظ تبعیضی قائل نیست. شهروندان یک دولت سکولار مجبور نیستند بیخداباشند. در برخی کشورهای سکولار مانند هند، آمریکا یا تایلند اکثریت دیندار هم وجود دارند. سکولاریسم معمولاً در پرتو عصر روشنگری در اروپا مطرح می‌شود که تاثیر اصلی را بر جوامع غربی داشته‌است. جدایی دین از سیاست در آمریکا و لائیسیته در فرانسه به طور گسترده‌ای بر پایه سکولاریسم رخ داده‌است. بطور تاریخی پروسهء سکولاریزه کردن دولت به همراه محدود کردن آزادی ادیان، ملغا کردن دین رسمی، متوقف کردن ارسال درآمدهای همگانی مانند مالیات به ادیان، خارج کردن قوانین دینی از قانون قضاوت و دادگستری، غیر دینی کردن سیستم آموزش، حفظ حقوق شهروندانی که دینشان را تغییر می دهند و اجازه به رهبران سیاسی برای حضور در صحنه سیاسی بدون درنظر گرفتن دینشان بوده است.(۲)
البته نمی توان گفت که همهء دولت ها و کشورهایی که خود را سکولار می نامند، بطور کامل سکولار می باشند. برای نمونه در فرانسه، خیلی از روزهای مذهبی و مقدس مسیحیان تعطیلات رسمی کشور می باشند و حقوق معلمان مدارس کاتولیک را دولت می پردازد.(۳) همچنان کلیساها و حتی در دهه اخیر مساجد از قسمتی از سوبسید دولتی که توسط مالیات شهروندان تامین می شود بهره می برند.(۴)،(۵)
در هند دولت به مسلمانان برای پرواز حج سوبسیدی می دهد که در سال گذشته ۵۶،۸۱۳ روپیه بر نفر بوده است.(۶) با وجود فشارهای گروه های مسلمان و وزیر حقوق اقلیت ها، کنگره هند در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت که برنامه سوبسیدی دادن به حج مسلمانان که از سال ۱۹۹۳ آغاز شده بود را رفته رفته کاهش دهد تا در سال ۲۰۱۷ طی ۷ سال بطور کامل قطع شود و هدف این است که حاجیان پولدارتر به حاجیان کم درآمد کمک کنند و دیگر دولت و درآمدهای همگانی در این زمینه مصرف نشود.(۷)

هرچند بیشتر کشورها در مسیر سکولاریزه شدن بوده اند یا سکولار شده اند بوده اند کشورهایی که مسیر برعکس را پیموده اند، برای نمونه کشور خودمان ایران که از آغاز دوران پهلوی و پادشاهی رضا شاه از سال ۱۳۰۳ (۱۹۲۵) یک دولت سکولار داشت، ولی پس از انقلاب ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) به یک دولت کاملا مذهبی تبدیل شد.(۸)
توضیح: می خواستم متن ویکی پدیای پارسی را برایتان بگذارم اما دیدم ناقص است و با کمک ویکی انگلیسی و منابع آن تلاش کردم که متن جامع تری را برایتان تهیه کنم البته با اطلاعات بیشتر و به روزتر.

نویسنده : شکاک منطق

بنمایه ها:
۱- Madeley, John T. S. and Zsolt Enyedi, Church and state in contemporary Europe: the chimera of neutrality, p. , 2003 Routledge
۲- Jean Baubérot The secular principle .
۳ - Richard Teese, Private Schools in France: Evolution of a System, Comparative Education Review, Vol. 30, No. 2 (May, 1986), pp. 247-259
۴- http://atheism.about.com/od/churchestaxexemptions/a/churchsubsidy.htm
۵- http://www.theartnewspaper.com/articles/Dutch-government-refuses-to-back-down-over-huge-budget-cuts/24210
۶- http://www.financialexpress.com/news/haj-subsidy-has-air-india-fuming/360651/0
۷- http://www.indianexpress.com/news/haj-subsidy-cuts-start-soon/696844/0
۸- http://science.jrank.org/pages/11240/Secularization-Secularism-History-Nature-Secularization-Secularism-1914.html


خبرهای مهم در حاکمیت جکهوری اسلامی :

مجلس آخوندی تصویب کرد ، صیغه (فحشای اسلامی بدون اما و اگر)
http://parsdailynews.com/97599.htm
مجلس آخوندی تصویب کرد ، صیغه (فحشای اسلامی) بدون اما و اگر
http://parsdailynews.com/97593.htm
تاریخ تکرار می‌شود؛ زنان به دوران حاکمیت طالبان برمی‌گردند
http://parsdailynews.com/97601.htm

|

posted by شارمین مهرآذر @ ۱۲:۰۷ قبل‌ازظهر,